lak

Профілактика суїцидальної поведінки неповнолітніх

Запорізький обласний ЦСС

Всесвітня організація охорони здоров’я поділилася приголомшливими і сумними даними, що кожні 40 секунд одна людина у світі позбавляє себе життя. Щоб уникнути цього серед свого оточення, насамперед потрібно правильно виявляти суїцидальну поведінку,  долучатися до її профілактики та знати як допомогти.

 

аралаон.jpg

 

 

    При плануванні профілактичної роботи з попередження проявів суїцидальної поведінки слід пам’ятати про те, що існують обставини, що виступають як антисуїцидальні чинники. Вони поділяються на культурні,  соціально-демографічні, сімейні й особистісні.

    Серед культурних та соціально-демографічних факторів виділяють:

- участь у громадській діяльності (спортивні змагання і події, клуби, товариства тощо);

- доброзичливі, врівноважені стосунки з однолітками у навчальному закладі;

- гарні  стосунки з вчителями та іншими дорослими;

- підтримка з боку близьких людей.

    Як вже зазначалося, сімейні проблеми можуть бути однією з причин самогубства неповнолітніх. Але, з іншого боку,  сприятливий клімат в сім'ї може виступати і як антисуїцидальний  фактор, коли:

- розвинуті навички спілкування у сім'ї, добрі, сердечні, щирі стосунки між усіма членами сім'ї;

- батьки розуміють потреби та особливості розвитку неповнолітніх;

- є підтримка підлітків сім’єю  у всіх сферах.

    Особистісні якостінеповнолітніх також можуть виступати  захисними факторами у підлітків та юнаків:

- уміння спілкуватися з однолітками і дорослими;

- впевненість у собі, своїх силах, переконаність у здатності до досягнення життєвих цілей;

- уміння шукати і звертатися за допомогою при виникненні труднощів, наприклад, у навчальному закладі;

- прагнення радитися з дорослими при прийнятті важливих рішень;

- відкритість до думок і досвіду інших людей;

- відкритість до усього нового, здатність засвоювати нові знання.

    До числа антисуїцидальних чинників належать усі чинники розвитку гармонійної, духовної особистості. Однак серед них слід виділити ті, що протистоять безпосередньо суїцидальним тенденціям, створюють особливий імунітет  особистості. Ці чинники необхідно враховувати при проведенні профілактичної роботи з попередження самогубства серед неповнолітніх:

- формування сенсу життя, життєвої перспективи, міцних зв'язків із близькими, сім'єю, суспільством, природою, адаптованість, інтегрованість із людьми та суспільством;

- наявність таких рис особистості, як щирість, доброзичливість, взаєморозуміння, емпатійність, підтримка, приязнь тощо;

- підвищення значущості особистості у кризових ситуаціях;

- «інтелектуальний опір» смерті в усіх її видах, в тому числі і самогубству.

    У попередженні підліткових суїцидів вирішальну роль відіграє ступінь довіри між підлітком і дорослим. У дитини має бути можливість поділитися з кимось із дорослих чи однолітків своїми проблемами, сумнівами, болями тощо,  тоді кризова ситуація не зайде у глухий кут і може бути подолана.

    Якщо у підлітка немає довірливих стосунків з батьками, то у його оточенні має бути хоча б одна людина, з котрою можна було б поділитися своїми переживаннями.